DIGITAL COMPETENCE AND EDUCATION IN BRAZIL:
An analysis of the historical trajectory of the concept of Competence and its implications for the BNCC
Keywords:
Digital Competence, Education, BNCCAbstract
This article presents an analysis of the historical constitution of the term "competence" and its developments up to the concept of Digital Competencies (DC) in the Brazilian educational landscape. The objective is to reflect on the conceptions of competence adopted in Brazil, questioning whether they are still associated solely with the manipulation of digital equipment. The research is bibliographic and documentary in nature, with a qualitative approach and uses the dialectical method. The results demonstrate that the term "competence" evolved from the legal and linguistic fields to the business sector and can be understood by the acronym KSA: knowledge, skills, and attitudes, influencing the educational sphere. The BNCC (Brazilian National Curriculum Base) defines competence as the mobilization of knowledge, skills, attitudes, and values, and recent legislation reinforces the need for digital education. The conclusion points out that, although the concept of DC is contemporary in Brazil, its application reveals social fragilities and the persistence of inequality of opportunity.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Prof. Me. Emily Seguraço Serrano, Prof. Dra. Maria Luisa Furlan Costa , Prof. Dra. Patrícia Lakchmi Leite Mertzig

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
AUTORIA
Entende-se como autor todo aquele que tenha efetivamente participado da concepção do estudo, do desenvolvimento da parte experimental, da análise e interpretação dos dados e da redação final. Recomenda-se não ultrapassar o número total de quatro autores. Caso a quantidade de autores seja maior do que essa, deve-se informar ao editor responsável o grau de participação de cada um. Em caso de dúvida sobre a compatibilidade entre o número de autores e os resultados apresentados, a Comissão Editorial reserva-se o direito de questionar as participações e de recusar a submissão se assim julgar pertinente.
Ao submeter um artigo para publicação em Ensaios Pedagógicos o autor concorda com os seguintes termos:
- O autor mantém os direitos sobre o artigo, mas a sua publicação na revista implica, automaticamente, a cessão integral e exclusiva dos direitos autorais para a primeira edição, sem pagamento.
- As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da Ensaios Pedagógicos.
- Após a primeira publicação, o autor tem autorização para assumir contratos adicionais, independentes da revista, para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que feita a citação completa da mesma autoria e da publicação original.
- O autor de um artigo já publicado tem permissão e é estimulado a distribuir o seu trabalho online, sempre com as devidas citações da primeira edição.
RESPONSABILIDADE IDEOLÓGICA
Os artigos cuja autoria é identificada representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Ensaios Pedagógicos ou da Universidade Federal de São Carlos, Campus Sorocaba.
