POLÍTICA DE INCLUSÃO OU EXCLUSÃO? UM OLHAR SOBRE A EVASÃO/ABANDONO ESCOLAR NA EJA

Authors

Keywords:

Educação de Jovens e Adultos., Evasão, Abandono escolar

Abstract

This research focuses on Youth and Adult Education (EJA), examining its role as an educational process within a knowledge-based society and its function as a public policy administered through educational institutions. Consequently, this study aims to understand whether EJA in the city of Porto Seguro operates as a mechanism for social inclusion or exclusion for its participants. To investigate this issue, a qualitative methodology was employed, grounded in relevant theoretical frameworks, involving a literature review and documentary analysis of 23 official school records from 2022. The analysis concludes that the development of new educational policies and concrete actions is essential to ensure access, retention, and equity for all students seeking inclusive educational opportunities through EJA.

Author Biographies

Jeremias Santos Macedo, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro

Mestre em Ensino e Relações Étnico-Raciais. Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB); Doutorando em Ciências da Educação – Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD) de Portugal; Programa de Pós-graduação em Doutoramento em Ciências da Educação.

Armando Loureiro, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD).  

Doutor em Ciências da Educação pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD).

Published

2025-04-29

How to Cite

Santos Macedo, J., & Loureiro, A. (2025). POLÍTICA DE INCLUSÃO OU EXCLUSÃO? UM OLHAR SOBRE A EVASÃO/ABANDONO ESCOLAR NA EJA. Ensaios Pedagógicos, 9(1), p.76–108. Retrieved from https://www.ensaiospedagogicos.ufscar.br/index.php/ENP/article/view/430

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.